Saturday, March 23, 2013

Quotes


Sol LeWitt  
The narrative of serial art works more like music than like literature.


Unless you're involved with thinking about what you're doing, you end up doing the same thing over and over, and that becomes tedious and, in the end, defeating.


The system is the work of art; the visual work of art is the proof of the System. The visual aspect can't be understood without understanding the system. It isn't what it looks like but what it is that is of basic importance.


When artists make art, they shouldn't question whether it is permissible to do one thing or another.
 


Bourgeois
I am not what I am, I am what I do with my hands.
The grid is very peaceful. Nothing can go wrong. Everything is complete.


George Vantongerloo
De natuur heeft geen beeldende vorm. Kleur en volume zijn de enige middelen van de beeldende kunst.

Carl André
 Ik wil de ervaring oproepen dat het verschil tussen koper en aluminium heel wat verder gaat dan dat tussen rood en groen.

Ik moet met die houtblokken zeulen, een lichamelijk proces dat me in staat stelt in tastbare vormen te denken.. .een verandering die uitsluitend en alleen optreedt als ik met het materiaal zelf bezig ben, en niet wanneer ik erover nadenk.


Donald Judd
Mijn beelden zijn de werkelijkheid zelf, en niet een imitatie ervan. Een kunstenaar dient niet een verschijning van de dingen te maken, maar een ding op zichzelf.. ..een context of verhaal heb ik er niet bij.

E. Kelly
 In plaats van een schilderij te maken dat een interpretatie was van iets wat ik had gezien of bedacht, nam ik een object en 'presenteerde' dat als niets anders dan zichzelf.

Rauschenberg
Rood staat niet voor passie, rood is rood.


Gehrard Richter
Grijs is de enige kleur die de eigenschap bezit niets voor te stellen.


Frank Stella
 Mijn schilderkunst is gebaseerd op het feit dat wat er te zien is het enige is wat er gezien kan worden.


Jan Schoonhoven
..het geometrisch aspect van Zero ontstaat uit het element van herhaling, het plaatsen in rijen ('Reihungen'). Deze ordening komt voort uit de noodzaak voorkeur te vermijden

De geometrische zijde van zero is derhalve op uiterste eenvoud afgestemd, een organisatie van zeer eenvoudige vormen, van de werkelijkheid afgeleide realiteit. 
Zero heeft niet de bedoeling een nieuwe vorm te scheppen. De vorm is bij voorbaat gegeven door de geïsoleerde werkelijkheid. Doel is op onpersoonlijke wijze de werkelijkheid te funderen als kunst. 
Het kunstwerk mag niet de drager zijn van de vormwil van de maker, maar het dient in zijn geheel objectief te zijn. 


No comments:

Post a Comment